(ハヌマーンジーやクンバカルナの話を例にして)
We are capable of imagination.
私達は想像する能力があります。
I want you to imagine a pot without substance.
では、素材なしの壺を想像してみてください。
You cannot imagine. You know why? Because there is no reality.
それは出来ません。なぜでしょうか?リアリティーが無いからです。
Imagine a car without steel, door,..
スチール無しの、ドアやハンドル無しの、車を想像してみてください。
All put together is a car?
「それらをまとめて車と呼ぶのではないでしょうか?」
Put steel, door, 等々。
では、スチールやドアやハンドルなどを集めてください。
(ぺトロールも持って来て、イグナイトすると、どこにも行けないけど、次の世界に行けます。)
It is intelligently put together.
知的に組み立てられているのです。
Purposely I use that word.
私は意図して、その(知的にという)言葉を使っています。
タイヤの空気圧や、全ての組み立てられ方などの例を用いて、
So car is just knowledge.
つまり、車とは、知識に他なりません。
That intelligence is the car.
その知識を車と呼ぶのです。
Car is a word for which there is meaning, intelligently put together, functioning form is car.
車とは言葉で、それには意味があります。知的に組み立てられている、機能する形が車です。
Any one thing is the same.
全てのものについて同じことが言えます。
Pure knowledge.
純粋に知識です。
Every part is word and meaning.
(それらの)部分も、言葉とその意味です。
Gas is word and meaning. Air is word and meaning.
ガソリンも言葉とその意味です。空気も言葉とその意味です。
Keep on seeing word and meaning.
(全てのものが)言葉とその意味であることを見てください。
Function is word and meaning.
機能も言葉とその意味です。
So you see the whole jagat is just word and meaning.
そして、この宇宙の全ては、ただ、言葉とその意味であることが分かります。
Meaning is the knowledge.
意味とは知識です。
Like in dream, you are the maker and you are the creation itself,
夢の中のように。あなたが(夢の世界の)創造主であり、(夢の世界の)創造物そのものであもります。
with वैष्णवीशक्ति, मायाशक्ति, अव्यक्त. These are all the words used by शङ्कर.
創造の力を持って。
That सत्यं ज्ञानम् अनन्तं ब्रह्म has this शक्ति, the knowledge.
その制限の無い存在である意識というブランマンが創造の力を持って知識となります。
How do you know with the jagat right in front of you.
「世界を目の前にして、何でそんなことが言えるのですか?」
(この現実を無視して、机上の空論を言っているように聞こえる。)
And I am a self-evident being. That is bread and butter.
そして、私は自明な存在です。これは基本的な大前提です。
And I cannot be anyway negated by anybody.
私の存在は、誰にも、どのようにしても、否定できるものではありません。
That I am चित्, consciousness, cannot be contradicted.
私が意識であることは、何とも矛盾しません。
And that consciousness exists by itself, cannot be contradicted.
そしてその意識がそれ自体で存在しているというのも、何とも矛盾しません。
And that is there present in everything providing existence to everything, cannot be negated.
そして、それが全てに存在を与えているということも、否定できません。
Therefore सच्चिदानन्द endowed with शक्ति, knowledge.
ゆえに、私の本質である意識という存在が、創造の力である知識を伴っています。
Therefore माया-उपाधि makes सच्चिदानन्द-आत्मा/ सत्यं ज्ञानम् अनन्तं ब्रह्म all knowledge.
ゆえに、創造の力という条件が、私の本質である意識、つまり、全ての本質である意識という存在を、全知識にしているのです。
How do you know all knowledge?
「全知識の存在があると、どうやって分かるのですか?」
Because jagat is there.
なぜなら、この世界があるからです。
(最初の質問に答えている。)
मायिनं तु महेश्वरः the one who has माया is महेश्वर. (माया) makes him all knowledge.
(ウパニシャッドを引用し)全ての創造の可能性が、マヘーシュヴァラを全知にしているのです。
And jagat doesn’t require anything else.
そして、この宇宙は(マヘーシュヴァラの)他に何も必要としていません。
(物理的要因も知的要因とひとつであることから。)
It requires only knowledge.
(創造に)必要なのは知識だけです。
Therefore ईश्वर is all knowledge.
ゆえに、イーシュヴァラは全知識なのです。
Only God キャンプからの日本語訳の続きです。